Člověk stojící za některými z nejpopulárnějších předmětů ze Sideshow Collectibles se s námi pohodlně usadil, aby nám zodpověděl pár otázek. Trevor Grove je mladým umělcem, který možná právě vytváří nějaký váš oblíbený kousek Středozemě, jako luxusní provedení Gangalfa Šedého, sošku Aragorna, Legolase či chystanou figurku Arwen. Grove je známý nejen díky Středozemi, v níž nechal vykvést své vlohy, neboť sběratelé vlastní i předměty z prostředí od Indiana Jonese až ke Star Wars. Takže jako nejlepší způsob, jak navázat na prezentaci Legolasovy sošky tento týden, doufáme, že si užijete tyto „Otázky a odpovědi“ s panem Grovem.
1. Trevore, můžeš nám říci, jak jsi se dostal k sochaření a jak si užíváš to, že jsi schopen vyrobit tyto kousky takovým způsobem, že vypadají jako by patřily do skutečného světa?
K sochaření jsem se dostal v posledním roce na střední. V mládí jsem chtěl být ilustrátorem, ale když jsem byl zdeptán výzvami kreslení a malby, rozhodl jsem přeřadit na vyšší stupeň a pokusit se zvládnout sochaření. Vždycky jsem byl sběratelem hraček a měl uznání pro pre-produkční makety k filmům a animacím, takže jsem si usmyslel, že by mohlo být zábavné to prozkoumat. Jak jsem s tím jednou začal koketovat, byl jsem víc a víc zaujat portrétováním a pokusy vytvářet podobizny, což mě přivedlo tam, kde teď jsem.
Myslím, že můj zájem o dosažení přesné podoby pravděpodobně vedl k mé fascinaci s pokusy o to, aby má práce vypadala reálně a věrohodně vzhledem k objektům, které představovala. Tento druh práce je opravdová zábava; pokusit se zachytit charakter, a ten může spočívat v detailu podoby nebo kostýmu.
2. Můžeš poukázat na jednoho konkrétního umělce, který nejvíce ovlivnil tebe či směr, jakým se tvá kariéra ubírá? A které ze svých současníků bys zařadil mezi své osobní oblíbence?
Ale jistě! Kupodivu umělec, který mě velmi ovlivnil, není ani sochař. Miluji ilustraci a umění Drew Struzana mi posloužilo jako zdroj mnohé inspirace a vedení. Srdce a moudrost, které Struzan dokáže vložit do svého díla, mi opravdu otevřelo oči pro skrytou kvalitu dobrého umění. Nejsou to detaily nebo preciznost, co tvoří dobré umění, jsou to jen prvky, kterými můžete něco říct, a Struzan je toho mistrem.
Když přijde na sochaře, jsem též velmi ovlivněn. Nacházím mnoho inspirace v práci mých současníků. Andy Bergholtz, Tim Bruckner, Mark Newman, Steve Schumacher, Ray Villafane, Tim Miller, Kent Melton, Ruben Procopio, Martin Canale (a nepochybně zapomínám mnoho jiných). Staří mistři také! Nic mě nepokoří víc než pomyšlení, o kolik lepší byli tito umělci než je dnes kterýkoli z nás. Bernini a Michelangelo vždycky dělají brilantnost vypadat snadně!
3. Pán Prstenů je tu již přes 50 let a nyní se stal významnou součástí životů mnoha fanoušků. Kdy jsi se poprvé seznámil se Středozemí a co sis odnesl ze čtení či sledování příběhů tohoto světa?
Seznámil jsem se s Pánem Prstenů přednostně z filmů a vlastním všechny knihy, ale nějak se mi je nepodařilo přečíst do doby, než vznikly filmy. Byl jsem čerstvě náctiletý, když udeřilo Společenstvo, takže jsem se opravdu věnoval těmto filmům, když jsem vyrůstal. To, co mě v Pánovi Prstenů zasáhlo nejvíc, je Frodova cesta. Nápad přijmout úkol zničit něco tak mocně lákavého a ošidného a dovést to do konce, ale pouze za pomoci Společenstva.
4. Trevore, teď jsi vytvářel předměty z mnoha licencí, od Indiana Jonese po Pána Prstenů. Kde se na stupnici nachází Pán Prstenů mezi licencemi, kterým jsi měl možnost poskytnout své dovednosti?
Tahle je moje oblíbená! Miluji vytváření postav ze všech těchhle úžasných filmů, a Star Wars i Indiana Jones jsou mými splněnými sny. Nicméně, na vytváření postav z Pána Prstenů je něco, co se mnou prostě pokaždé pohne. Jeho komplexnost, bohatost světa a jeho postav. Není žádný div, že tolik umělců odpovědělo na série vytvářením děl k jeho poctě. Jsem opravdu vděčný Sideshow Collectibles, že mi dala šanci dělat to samé skrze jejich rozmanité řady LOTR figurek.
5. Je nějaká postava mezi všemi těmi úžasnými postavami ve Středozemi, na které bys chtěl pracovat? Kdo je touto postavou a proč se těšíš na jeho/její sochaření?
Jo, to je skvělá otázka. Moc jsem o tom doteď nepřemýšlel. Díky Sideshow Collectibles jsem měl šanci modelovat mnoho z těch skvělých, takže to je zvlášť těžké zúžit. Myslím, že by to mohla být Galadriel. Je krásná, mocná a éterická a byla by to opravdu skvělá změna rytmu od drsných hrdinů, které obvykle dostávám za úkol vysochat.
6. Fanoušci Pána Prstenů byli pozváni k mnoha tvým výtvorům zatím jen prostřednictvím těch nejnovějších, jako jsou soška Legolase, Aragorna a Arwen. Jaký je váš oblíbený kousek, který jste zatím vytvořil pro Tolkienovu a Jacksonovu Středozem?
Jsem tak vděčný že jsem schopen být součástí těchto skvělých kousků. Každý kousek se Sideshow je spoluprácí talentů, a být do toho zahrnut je čest. Legolas a Aragorn pro mě zaujímají velmi zvláštní místo, neboť jsem musel sochat celou figurku (často mám za úkol pracovat pouze na vytváření hlavy, což byl případ Arwen).
Mým oblíbeným kouskem z Pána Prstenů bylo vždy to, že jsem se mohl podílet na Premium formátu sošky Gangalfa Šedého. Myslím, že dopadl tak úžasně díky talentu všech zúčastněných.
7. Trevore, jaká je pro tebe nejtěžší část jakožto pro sochaře v pokusu přivést tyto postavy k životu? Děláš něco, co by ti to usnadnilo? Řekněme, sledování některých z filmů pro urovnání myšlenek.
Myslím, že to nejtěžší na kterékoli z těchto sošek je zůstat trpělivý. Vyrobit jednu figurku zabere dlouhý čas, a to může být občas velmi vyčerpávající. V každém projektu jste vždycky jednou nahoře a jednou dole, někdy jste tak uchváceni prací a jindy se cítíte prostě hrozně kvůli tomu, jak věci vypadají. Projít si tím může být těžké. S Pánem Prstenů jsem se vždycky obracel na speciální dodatky v rozšířené edici. Zaprvé proto, že jsou jich tam hodiny a hodiny, a zadruhé pokaždé, když vidím obrovské úsilí vložené do toho tyto filmy vytvořit, uvědomuji si, že má drobná figurka je s tímto těžko srovnatelná. Ha! Naštěstí, zůstat věrný postavě pro mě asi to nejsnadnější, neboť se opravdu dokážu dostat do jejich hlavy, když jsou tak skvěle rozvinuti jako postavy v Pánovy Prstenů.
8. Jedna z báječných věcí na řadě těchto sošek je to, že nezachycují přesný vzhled postav. Pomáhá ti to nějak jako sochaři, nebo to věci jen ztěžuje?
Disigneři ze Slideshow Collectibles nám sochařům opravdu dávají ohromné množství zpodobnění těchto postav, z nichž lze tvořit. Každý kousek je primárně navrhnut, aby byl vysochán, a já osobně miluji to, že jsme schopni vytvořit tyto postavy z místa kreativity spíše než jednoduše z filmového záběru. Dělá to věci zábavnější a méně zkostnatělé, což si myslím pomáhá konečné podobě sošky.
9. Jaké to pro tebe je jakožto pro sochaře vidět něco, co jsi vytvořil, být tak milované fanoušky této licence? Na příklad Legolasův kousek získává mezi Ringers velký ohlas napříč internetem.
No páni, je úžasné to slyšet. Ve skutečnosti to není něco, co mi velmi často dochází. Jsem upřímně vděčný, že se vůbec někomu ta práce líbí, a mým záměrem je vždycky dát každému kousek, jenž je věrný postavě, kterou reprezentuje. Nicméně, nejsem často tím, kdo reflektuje svou vlastní práci, většinou proto, že jsem k ní tak kritický; vždycky se snažím zlepšovat a postupovat kupředu. Jak už jsem řekl, je jen málo větších radostí než vědomí, že někdo tam venku oceňuje a užívá si práci, kterou děláte.
10. A nakonec, kdybys mohl být nějakou postavou ve Středozemi, koho by sis vybral? A pak, proč by sis vybral být tou postavou?
Ehm…ta je taky těžká. Spíš než někdo konkrétní, bych si pravděpodobně užil být hobitem, neboť bych mohl trávit své dny odpočinkem a prací na mém díle. Zchladit se na těch krásných zelených kopcích Hobitína. To mi zní jako život!